Правителството внесе в Народното събрание за разглеждане законопроект за изменение в Закона за електронното управление. Законопроектът е практически идентичен на внесения през юни 2022 от тогавашния министър Божидар Божанов, сега депутат от ДБ.
Какво предвижда законопроектът
Със законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата се премахват всички стикери от предното стъкло на автомобила. Отпада и контролният талон към шофьорската книжка. Всички справки ще се правят в електронните регистри, а глобите ще могат да се плащат онлайн, без да се налага те да бъдат връчени присъствено.
Ще се въведе задължение за контролните органи да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи с над 5 невръчени такива. Въвежда се задължение за публикуване на данни за извършените нарушения, съответно за съставените актове, фишове, електронни фишове и наказателни постановления. Въвежда се и право на служебен електронен достъп от държавни органи и други лица, обработващи ги по закон, до данните за административните нарушения на водачите.
Отпадане на ключови документи
„Контролният талон и процесът по неговото отнемане и връщане правят невъзможна електронизацията на процеса по заплащане на глоба при издаден акт, съответно влязло в сила наказателно постановление. Процедурата създава сериозни неудобства на гражданите, особено когато талонът е отнет в друга част на страната от мястото по постоянен адрес на шофьора“, е посочено в мотивите.
Законопроект за изменение на Закона за движение по пътищата предвижда отпадане на ключови документи. Ако законопроектът мине в пленарна зала, се очаква всички стикери, които до момента се поставят на предното стъкло на автомобила, да станат електронни. Ще бъде премахнат и т.нар. син талон към свидетелството за правоуправление на МПС.
Ще отпадне изискването на хартиени документи и други физически носители (вкл. стикери) за доказване на данни за лица или обекти, които са вписани в регистър.
Ненужен ли е синият талон
Вносителите смятат, че използването на отнетия талон като инструмент за плащане на глоба по наказателно постановление е грешен подход. „На практика така се въвежда административно наказване за неплатена глоба по предишно наказателно постановление (заради липса на талон). Събираемостта на неплатени глоби не е правомощие на МВР, а на НАП“, мотивират се депутатите.
Намалени такси за административни услуги по електронен път
Електронните услуги ще могат да се заявяват без квалифициран електронен подпис от физически лица. Ще е нужно само да влезем със средство за електронна идентификация с подходящо ниво на сигурност, след което подаваме заявлението, попълвайки онлайн форма.
Ще бъде възможно електронно връчване на актове, фишове и наказателни постановления. Ще се промени уредбата за реда за връчване на фиш, електронен фиш, акт за установяване на административно нарушение, съставени в отсъствието на нарушителя, или наказателно постановление. Това ще е възможно след изрично заявено лично съгласие в системата за сигурно електронно връчване.
Централизиран регистър
Отпадане на екостикерите, синия талон от шофьорската книжка и стикерите за техническа изправност на автомобила предвиждат промени в Закона за движение по пътищата, внесени от депутати от „Демократична България“. Според тях синият контролен талон е напълно излишен, тъй като има централизиран регистър, който е достъпен в реално време за служителите на МВР.
Отпадат и екостикерите
Депутатите предлагат и отпадането на екостикерите като скъпи и излишни. Според тях е много по-ефективно данните да бъдат съхранявани в централизирана база данни. Предлага се и задължение за автоматично прехвърляне на удостоверение за технически преглед при смяна на регистрационен номер на автомобила. Стикерите за периодичен преглед са излишни в контекста на свързаност по интернет и възможност за отдалечена проверка, посочват вносителите.
Посредници при предоставяне на административни услуги
Хората, които не използват информационните технологии, няма да се налага да пътуват до по-голямо населено място, за да заявят административна услуга. Това ще става посредством посредници при предоставяне на административни услуги. Такива посредници могат да бъдат Български пощи, библиотеки и други, с офиси в близост до гражданите.
Създава се възможност за пълна електронизация на административни процеси чрез включване на допълнителни лица като първични администратори. Ще се въведе задължение за служебно предоставяне на информация за субекти извън държавната администрация, които участват в административното обслужване.
Система за централизирано управление на електронните регистри
Отпадат удостоверенията, които администрацията изисква от гражданите. Нужната информация ще се събира служебно. Общините ще бъдат компенсирани като приходите от отпадналите удостоверения ще им бъдат възстановени пропорционално от централния бюджет.
Налага се задължение за водене на регистри в електронен вид, включително чрез система за централизирано управление на регистри. Нормата влиза в сила след година и половина след приемането й от Парламента, като в този срок системата трябва да е готова и данните да бъдат мигрирани към нея.