До 4 пъти по-скъпа може да стане застраховката Гражданска отговорност с новата система „бонус- малус”
Цената на Гражданска отговорност ще се определя от нарушения в 7 категории, а шофьорите ще бъдат разделяни в няколко класа. В зависимост от класа, в който попадне водачът, отстъпката му може да е между 23-25%. Съответно оскъпяването може да достигне 400%.
Все по-големи застрахователни премии се изплащат по ПТП с български автомобили в чужбина
Защо поскъпва гражданската отговорност
Големите плащания по тази линия продължават да застрашават стабилността на някои компании с водещи позиции на пазара на автомобилно застраховане. В бранша пълзят спекулации, че за да се отложи неизбежната ликвидна криза при тях, се налагат спорни законови поправки, а като инструмент за лансирането им обществеността е заплашвана с „Гражданска отговорност“ от хиляда лева. Дори и да има истина в това и реално да няма актюерски разчети, а само заплахи за троен скок в цената на застраховката на този етап, числата от прииждащите искове след решението на ВКС говорят за набираща скорост криза в застрахователния сектор.
Сметката е проста
Броят на катастрофите със смъртни случаи от последните пет години е около 3 500, а годишно жертвите на пътя в България са средно 700 души. Досега при фатален инцидент за претърпени болки и страдания са обезщетявани средно 2.5 души, а за миналата година средната сума, изплащана на човек, е била близо 118 хил. лв. Сега броят на лицата с претенции за компенсация се предполага, че ще се увеличи двойно – до 5 души. Това означава, че в добавка на платените вече суми по стари случаи може да се очаква да пристигнат още толкова плюс двойно по-големите плащания по новите катастрофи.
Причината да се смята, че имащите право на обезщетение ще си го потърсят, е в лавината от прииждащи дела. Само за месеците юли и август (непосредствено след решението на ВКС) в Софийския градски съд (СГС) са заведени 529 дела. Това е с 231 повече спрямо същите два месеца на миналата година. За периода 21 юни – 31 октомври 2018 г. в СГС общо са постъпили 756 дела за ПТП, от които 129 дела касаят лицата, които преди тълкувателното решение не са имали право да предявят претенция. Сред тях има доведени дядовци, хора с по-далечни роднински и емоционални връзки, немалко хора от малцинствата, които се възползват от отворената възможност за осребряване на скръбта, посочват застрахователите и добавят, че новите претендиращи за обезщетения искат средно по 100 – 200 хил. лв. Първите съдебни решения по такива дела присъждат суми по 50 – 70 хил. лв., а изгледите са практиката да се затвърди около приемането на исковете за основателни.
Поскъпването е неизбежно,
тъй като по застраховката Гражданска отговорност щетимостта е изключително висока, при която приходът на застрахователите не е достатъчен. Нещо повече – в анализ през юли КФН посочи, че за три от категориите, които са и най-масовите – леки коли, камиони и автобуси – техническият резултат за последните три години е отрицателен, тоест загуба за компаниите. С това регулаторът стимулира застрахователите да вдигнат цените, а решението на ВКС допълнително оказва натиск за увеличение, което може да е и по-рязко – до хиляда лева.
Цената е обречена да нараства, тъй като България е с една от най-ниската цена на „Гражданска отговорност“ – 330 лв. спрямо 230 евро средно за Европа, а щетимостта и най-вече смъртността на пътя са сред най-високите.
Според статистиката в Европа на милион души население загиват по 49 души годишно, докато у нас жертвите са по 96 на милион души. Освен това присъжданите от съда обезщетения за болки и страдания са сред най-високите – 118 хил. лв. на един роднина (или 280 млн. лв. общо за миналата година по данни на КФН) при типични нива 5 – 25 хил. евро за Европа.